Kjeveinnleveringer hjortevilt 2023/2024

Minner om siste kjeveinnlevering for elg og hjortekjever samt ovarier og peiser for elg er 4. januar!

I henhold til rapporteringsplikten, jf § 32 "forskrift om forvaltning av hjortevilt" er alle valdledere og jaktledere for hvert jaktfelt i Steinkjer kommune pålagt: 

  • Å veie alle elg og hjort . Total slaktevekt, før skuddskader skjæres vekk, skal oppgis. 
  • Innlevering av kjever/eggstokker/peiser: Alle jegere i Steinkjer kommune skal levere inn kjever, livmor m/ to eggstokker og peiser for elg. For elgkalv leveres kun kjever. For hjort leveres kun kjever. Merkelapper og kjevelappskjema skal være utfylt for hvert dyr, for hjort og elg. Alle kjever skal være flidd og tørket. Livmor med to eggstokker og peiser fryses ned så raskt som mulig og leveres frosne, pakket i gjennomsiktige plastposer merket med part av merkelappen til kjeven. Ansvarlig for jaktlaget leverer sine kjever, livmor m/ to eggstokker og peiser for dyr felt i perioden fram til fastsatt innlevering, hos de ulike valdene. Disse blir kontrollert av kommunens representant. Hensikten er å kvalitetssikre avskytingen. 

 

Dato for innlevering: 

  • Etter 1. periode: Onsdag 4. oktober (Ogndal, Stod, Beitstad, Kvam) 
  • Etter 2. periode: 
    • Tirsdag 7. November (Sparbu)
    • Torsdag 16. november (Ogndal, Stod, Egge, Beitstad) 
    • Mandag 4. desember (Kvam, tidligere Verran kommune) 
  • Etter at jakta er avsluttet: Torsdag 04.01.24 

 

Innleveringslokalitet og klokkeslett: 

  • Sparbu (Lysheim grendehus, Rognvegen 827) kl 19.00-20.00 Odd Saursaunet og Linn
  • Stod (Bjørnar Moe verksted, Elivegen 64) kl 18.00-19.00 Pål Malmo
  • Ogndal (Øglbakken, Ogndalsvegen 906) kl 18.00- 19.00 Leif Kjesbu 
  • Egge (Selli, Eggevegen 258) kl 18.00-19.00 Linn Aasnes 
  • Beitstad (Jadarheim, Namsosvegen 494) kl 20.00-21.30 Linn og Odd Jerpstad 
  • Kvam (Grøtan Østre, Kvamsvegen 2606) kl 18.00-20.00 Bjørn Vang o Tidligere Verran kommune (Servicebygget på Malm) kl 19.30-21.00 Linn, Odd, Lars Ole,  
  • Etter at jakta er avsluttet: Steinkjer Rådhus, servicetorget 1. etg kl 18.00 - 19.00. (Linn og Odd). 


Dersom valdet ikke har mer som skal leveres, må valdleder sende sms til naturforvalter (91731011) innen 3. januar 2024. 

• Valdleder skal ha oversikt over dyr som er skutt fram til innleveringspunktet, slik at manglende innlevering etter gitte frister kommer klart frem. 

• Registrering av sett og skutt elg og hjort samt felte rådyr gjøres via appen «Sett og skutt» eller på www.hjorteviltregisteret.no av den enkelte jeger eller jaktlag, alternativt av den valdansvarlige på hjorteviltregisteret.no. Den valdansvarlige skal kvalitetssikre og bekrefte alle sett- og skutt registreringer, bekrefte at jaktsesongen er avsluttet, og registrere fellingsrapporter på www.hjorteviltregisteret.no innen 14 dager etter jaktas utløp, dvs senest innen 6. januar 2024. 

Vi oppfordrer valdene til selv å nytte egne sanksjonsmuligheter i forhold til manglende eller sein innlevering av kjever, eggstokker og peiser samt manglende rapportering. Vi minner om kravet i § 26 A i forskrift om utøvelse av felling og fangst ved jakt på elg og hjort: «Valdansvarlig plikter å melde jaktleders navn og adresse til kommunen før jaktlaget starter jakta.»

 

Kontaktperson: Linn Aasnes, naturforvalter