Nedklassifisering av kommunale veger fra 1. januar 2026

Steinkjer kommunestyre vedtok den 5. november 2025 sak PS 52/2025 – Nedklassifisering av kommunale veger 2025.
Vedtaket innebærer at enkelte kommunale veger overføres til privat drift fra og med 1. januar 2026.

Hva endringen innebærer

Fra 1. januar 2026 går ansvaret for drift og vedlikehold av de aktuelle vegene over til brukerne av vegen, i tråd med Veglova §§ 54 og 55.
Dette omfatter oppgaver som snøbrøyting, strøing, grusing og annet vedlikehold. Kommunen beholder i utgangspunktet eiendomsretten til selve veggrunnen, med mindre annet er dokumentert.

Kommunens rolle etter vedtaket

Kommunestyret har i samme sak vedtatt at Steinkjer kommune skal være en aktiv medspiller og bidra med informasjon, råd og veiledning om praktiske løsninger for brukere av private veger.

Dette innebærer blant annet:

  • Tilgjengelig informasjon om regelverk og praktiske forhold ved privat vegforvaltning.
  • Veiledning om hvordan et veilag kan etableres.
  • Maler for vedtekter, årsmøteprotokoll og forslag til fordelingsnøkkel.
  • Henvisning til jordskifteretten dersom det er behov for bistand til å etablere felles ordninger eller avklare rettigheter.

Avgrensning av kommunens rolle

Kommunens rolle er rådgivende og informativ.
Etablering og drift av veilag, inngåelse av avtaler og fordeling av kostnader er private forhold mellom brukerne av vegen.

Dersom brukerne ikke blir enige om rettigheter, kostnadsfordeling eller organisering av felles veg, kan saken bringes inn for jordskifteretten etter jordskiftelova §§ 3-8 og 3-10.

Kommunen har utarbeidet maler og eksempler som kan benyttes