Drift og vedlikehold av veger

Steinkjer kommune har ansvaret for cirka 350 kilometer kommunal veg. Dette er bygater, boliggater og bygdeveger.  150 km er fast dekke og resterende 200 km er grusveier. I tillegg kommer nærmere 30 km gang- og sykkelveier, samt fortau, parkeringsplasser og torg.

Vedlikeholdet innebærer grusing, høvling, kantklipping, strøing, brøyting med mer.

Vegene skal holde en akseptabel standard, med vekt på trafikksikkerhet og de myke trafikantene.

Sommervedlikehold vil normalt bestå av følgende

• Alle grusveier skrapes, høvles og saltes (støvdemping). Vanligvis en gang, men for noen veier kan det være nødvendig med flere ganger.
  • Vegetasjon langs vegene kuttes normalt en gang hvert år.
  • Årlig vedlikehold av alle grusveger - vårgrusing
  • Vedlikehold av fastdekker - asfalt. Egen prioritert liste for hvert år.
  • Feiing av asfaltveier
  • Vedlikehold og vask av bruer
  • Innsamling av brøytestikker
  • Rensk av stikkrenner og grøfter utføres kontinuerlig ved behov
  • Spyling og tømming av sandfang/kummer/sluk utføres kontinuerlig ved behov.
  • Hull i vegbanen lappes/repareres så fort som praktisk mulig (gjelder hull som etter vårt skjønn er representerer en fare for trafikantene)
  • Vedlikehold av rekkverk, autovern, gjerder og ferister.

Vintervedlikehold, brøyting og strøing

Les mer om vintervedlikeholdet her.

Gi beskjed

Kontakt oss gjerne om du ser noe som må utbedres på de kommunale vegene

Ønsker du å melde ifra om problemer som veivedlikeholdet kan hjelpe med,  kan du melde fra via en appen eller nettside. Se mer informasjon om hvordan du gjør dette nedenfor på siden “Meld en feil”.

Meld en feil

Riks- og fylkesveier

Henvendelser om trafikkfarlige situasjoner, som for eksempel oversvømmelse eller gjenstander i veien, på riks- og fylkesveier må rettes til Statens vegvesen. Ring veitrafikksentralen på telefonnummer 175.

Vedlikehold du selv må ta ansvar for

Trafikksikkerhet langs veg der myke trafikanter ferdes er viktig. Sørg for å begrense hekker og trær i hagen din, slik at ikke sikten hindres langs vegene.

Se vegvesenets veileder for hekk og trær langs veien.

Forskrift om kommunal vegnorm

Kommunal vegnorm gjelder for kommunale veger, avkjørsler og parkeringsplasser og forbindelsen til kommunal veg fra andre trafikkanlegg. Kommunens vegnorm skal legges til grunn ved planlegging og bygging av søknadspliktige tiltak gitt i plan og bygningslovas § 20.1. bokstav l. Kravet gjelder for veg som kommunen står som byggherre av, eller som kommunen skal overta fra andre. Ved utbedring av eksisterende kommunal veg bør vegnormen tas i bruk så langt det passer.

Les kommunens forskrift om kommunal vegnorm her. (PDF, 844 kB)