Innsyn

Steinkjer kommune har i tråd med personopplysningsloven utarbeidet rutiner for å ivareta den enkeltes rett til innsyn i egne opplysninger, rutiner for behandling av personopplysninger og beskrivelser av kommunens sikkerhetstiltak. 

Behandling av personopplysninger 

Kommunedirektøren er behandlingsansvarlig for kommunens behandling av personopplysninger. Det daglige ansvaret for de forskjellige behandlingene er delegert. Delegeringen omfatter kun oppgavene, ikke ansvaret. 
Se personvernerklæringen.

Innsyn i egne opplysninger 

Alle som er registrert i et av kommunens systemer har rett til innsyn i egne opplysninger, og har rett til å få vite hvilke personopplysninger som er lagret (jf. personopplysningsloven). 
Se mer informasjon om dine rettigheter.

Partsinnsyn 

Familiemedlemmer eller andre har rett til partsinnsyn dersom det kan dokumenteres med skriftlig fullmakt fra personen det gjelder, og som for punktet over har en rett til å få vite hvor opplysninger er lagret. 

Innsyn i offentlig journal og andre registre 

En offentlig postjournal er en liste over inngående og utgående post til et offentlig organ. I kommunens postliste finner du overskriften på saken og dokumentet for post siste 12 måneder og navnet på avsender eller mottaker av dokumentene.

Når du har funnet fram til et dokument som du vil bestille, kan du kreve innsyn, skriftlig eller muntlig. Kommunen har plikt til å hjelpe deg å finne dokumenter du bestiller og tidligere dokumenter gjennom arkivsystemet. 

Kommunen praktiserer merinnsyn. Det vil si at selv om et dokument er unntatt fra offentlighet, skal kommunen likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Et dokument er ikke bare papirbasert informasjon, men i prinsippet all fysisk og elektronisk informasjon i kommunens systemer og arkiv. 

Du kan bestille innsyn direkte via postlisten
Du kan også sende en henvendelse til postmottak@steinkjer.kommune.no

Kriterier/vilkår 

Krever du innsyn i saksdokumenter, må kravet gjelde en bestemt sak, eller i rimelig utstrekning saker av en bestemt art.

Saksbehandlingstid

Krav om innsyn skal avgjøres så raskt som mulig. Det betyr vanligvis samme dag eller innen 1-3 arbeidsdager. Du skal motta svar innen 3 dager.

Enkelte tilfeller kan ta lengre tid. Lovens ordlyd åpner for at visse omstendigheter kan tilsi at behandlingen og avgjørelsen av et innsynskrav tar noe lengre tid enn normalt. Sakens omfang eller sakens karakter kan i visse tilfeller tilsi at det er bruk for noe mer tid enn ellers. I alle tilfeller må det foreligge en saklig begrunnelse for å fravike lovens utgangspunkt.

Klagemulighet 

Hvis kravet ditt om innsyn i enkeltdokumenter blir avslått, skal kommunen vise til den bestemmelsen som er grunnlaget for avslaget. Kommunen skal også opplyse om klageadgangen og klagefristen. Statsforvalteren er klageinstans, men klagen skal sendes til kommunen. Du har også klagerett hvis du ikke har fått svar innen fem arbeidsdager etter at kommunen har mottatt kravet, da dette regnes som et avslag. 

Klagen skal avgjøres så snart som mulig. I tilknytning til klagebehandlingen kan statsforvalteren også bestemme at dokumentet skal gjøres kjent helt eller delvis etter regelen om merinnsyn. 

Kontaktinformasjon

E-post: postmottak@steinkjer.kommune.no, telefon 74 16 90 00 
Informasjonssikkerhetsansvarlig: Ann-Karin Vang
Personvernombud: Harald Kløvjan
Les også informasjon fra Datatilsynet