Vet du hva trygghetspatruljen er?

Steinkjer kommune sin trygghetspatrulje ble etablert i forbindelse med styrking av hjemmetjenesten, og som del av å bygge en fremtidig bærekraftig hjemmetjeneste.

Oppstart og organisering

1. mai i år hadde trygghetspatruljens ansatte sin første arbeidsdag ute i felten. Før den tid hadde de åtte faste ansatte jobbet noen hektiske uker med omprogrammering av alle kommunens trygghetsalarmer i forbindelse med overgangen til Vernes Respons.

Dag og kveld, sju dager i uken, er de på plass på basen sin ved Egge bosenter. Turnusen viser at de går tre stykker på dagtid, og to på kveld og helg. Alle har de lang fartstid og gode ferdigheter innen helsearbeid, både som sykepleiere og som helsefagarbeidere. De jobber godt sammen mot et felles mål; avlaste hjemmetjenesten og bistå innbyggerne i Steinkjer om de skulle få behov for hjelp.

Hovedoppgaven

Hovedoppgaven til trygghetspatruljen er programmering, installering, brukeropplæring og avinstallasjon av trygghetsalarmer. I tillegg følger de opp varsler fra blant annet trygghetsalarmer, medisindispensere, GPS-utstyr og døralarmer ved sentrum hjemmetjeneste og deler av Egge og Sparbu distrikt.

De bistår også hjemmetjenesten i hele kommunen ved akutte/ikke planlagte sykepleieroppdrag ved behov, kartlegger hjemmesituasjonen til nye brukere, monterer/demonterer digitalt tilsyn, ulike sensorer, svarer ut spørsmål og fordeler GPS-utstyr til de som har fått vedtak på dette.

Avlaster hjemmetjenesten

I tillegg avlaster de hjemmetjenesten i helhetlig pasientforløp i forbindelse med inn- og utskriving fra sykehus/korttidsopphold, og har blitt et viktig ledd som bidrar til et godt faglig samarbeid med superbrukerne, forvaltningskontor, rehabilitering og kommunens demensteam.

Ingen arbeidsdag er lik for gjengen i trygghetspatruljen, men heldigvis er de fleksible og gode til å tilpasse seg endringer og utfordringer raskt. De har vært gjennom en bratt læringskurve, spesielt med tanke på alle fagsystemene som velferdsteknologien fører med seg. Dette har de tatt på strak arm, og bistår gjerne andre ansatte om det skulle være behov.

Se på disse flotte bildene av blide ansatte i patruljen som er ute på oppdrag.

Ansatte i trygghetspatruljen - Klikk for stort bilde
Bilen til trygghetspatruljen - Klikk for stort bilde