Strategisamling for administrativ og politisk ledelse

Den administrative og politiske ledelse, samt hovedvernombud og hovedtillitsvalgte i Steinkjer kommune var i dag 15. april samlet til strategisamling på rådhuset. Temaet var kommuneøkonomi for en bærekraftig velferd og strategiske veivalg for fremtiden.

Håvard Moe, seniorrådgiver i KS Konsulent AS loste samlingen gjennom dagen, og Sigrid Hynne fra Statsforvalteren hadde et innlegg om langsiktig økonomiforvaltning.

Håvard Moe så på hvordan det står til i Steinkjer kommune nå og hvordan ting har endret seg på flere områder de siste årene. Han viste også til prognoser på hvordan det vil bli i fremtiden.

Vi blir mange flere eldre, og det fødes færre barn. Hvordan skal vi møte dette i forholde til de tjenestene vi skal tilby innenfor de økonomiske rammer vi har?

Deltagerne ble utfordret til å komme med innspill på hvilke strategiske veivalg må Steinkjer ta for å sikre en robust og økonomisk bærekraftig velferd frem mot 2030 (2040).