Ny forskrift om skoleregler - Høringsfrist 05.05.24

I forbindelse med at ny opplæringslov (LOV-2023-06-09-30) trer i kraft fra den 01.08.2024 skal Steinkjer kommune vedta ny forskrift om skoleregler. I den forbindelse sendes den ut på høring til interessenter.

Om forskriften

Formålet med det lokale forskriften er å sikre at skolene i Steinkjer er preget av læring, trygghet, trivsel, respekt, toleranse og inkludering. Skolereglene for skolene i Steinkjer er et virkemiddel for å nå denne målsettingen, og sikre at alle elever har et godt og trygt skolemiljø.

I den nye opplæringsloven skal skolereglene inneholde regler om organisering av skoledemokratiet på den enkelte skole.

I alle saker som behandles etter skolereglene, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt.

Den nye forskriften om skoleregler skal kunngjøres offentlig i Norsk Lovtidend.

Kunngjøring av høring av forslag til ny forskrift

Høringsutkastet blir sendt ut til skoler som videresender til relevante råd og utvalg. Forslaget sendes også til fagforeningene og ungdomsrådet.

Her kan du se høringsutkastet om ny forskrift om skoleregler. (PDF, 259 kB)

Si din mening om forskriften

Gi din uttalelse fortrinnsvis via det elektroniske skjemaet nedenfor. Du kan også sende det i e-post til postmottak@steinkjer.kommune.no
Husk i begge tilfellene å oppgi hva saken gjelder.

Frist for å sende inn uttalelse er 05.05.2024.