Dialogmøte - skolesektoren

I dag 22.november var det er dialogmøte på kommunenivå som en systematisk ansvarsdialog med deltakelse fra skolenivå, kommunenivå og politisk nivå. 

Hovedtemaet var "Steinkjerskolen som positiv samfunnsaktør". Det gjennomføres to slike dialogmøter i året, og møtene skal bl.a. omhandle resultater, prosesser og forutsetninger (forventningsbasert ansvarsstyring).

Deltakere var politikere fra hovedutvalg for oppvekst og kultur, rektorer, kommunalsjef oppvekst og inkludering, sektorlederne for skole, barnehage og forebygging, foreldrerepresentant, bolystrepresentanter, organisasjoner, kommunedirektør og kommunalsjef samfunn og kultur. 

Hva er viktig for barn og unge?

Kommunalsjef oppvekst og inkludering, Kenneth Arntzen (bildet øverst), innledet og sa litt om viktigheten med et slikt ansvarsdialogmøte. 

Han pekte på at det handler om eleven og nevnte noen eksempler på hva som er viktig for barn og unge: Ha gode venner, passe på at alle trives, mobbefri skole, godt læringsmiljø med gode lærere - trygghet, morsomt å lære - større valgfrihet ut fra interesse og engasjerte lærere som ønsker eleven sitt beste og som lytter til dem. 

Han viste også til kommuneplanens samfunnsdel, som er vedtatt av kommunestyret, hvor det bl.a. står om de fire satsningsområdene “Samskaping - kompetent - grønn - møteplass”.

Kommunen har også utarbeidet en oppvekststrategi “En trygg og god oppvekst i Steinkjer - for alle” og du kan lese mer om oppvekststrategien her

Sektorleder skole Gisle Almlid-Larsen presenterte noen faktatall som eks. at antall elever i grunnskolen er 2644, antall i voksenopplæring er 227 og det er 370 årsverk.     

Gisle Almlid-Larsen

Antall barn i SFO er 526 som er er stor økning de siste årene etter at det ble gratis for 1. og 2. trinn. Det ble også  presentaret hvor mange elever de enkelte skoler har og at elevtallet totalt går ned. 

Positive trekk og muligheter i skolen

Han nevnte at det er positive trekk i læringsresultater på flere skoler og flere gjennomfører videregående skole på normert tid. Skolene har også dyktige ansatte skolene har god kvalitetsoppfølging. Det er også sterk satsning på etter- og videreutdanning. Andre positive trekk er at økt kapasitet på skoleeiernivået gir tettere oppfølging av skolene. 

Utfordringer 

Videre ble det pekt på en del utfordringer i skolene og det er bl.a. at flere elever har særskilt behov og trenger mer støtte i skoledagen, det er økende behov for spesialundervisning og elevene trenger mer praktisk undervisning. I og med at det er flere små skoler og synkende elevtall, blir det færre medelever for eleven, som igjen utfordrer det sosiale tilbudet. Færre ansatte i skolene gir mindre profesjonsfellesskap og robuste skoler. 

Gruppearbeid

Det ble jobbet godt i grupper og det ble diskusjon rundt Steinkjerskolen som positiv samfunnsaktør og de skulle komme med innspill på hvordan det gode arbeidet som gjøres for å nåe alle skolens målsettinger.