Dialogmøte i skolesektoren 11.12.24

Det andre dialogmøtet i år på kommunenivå hadde hovedtemaet “ Skolens mandat - læring og læringsmiljø”

Det gjennomføres dialogmøter på kommunenivå som en systematisk ansvarsdialog med deltakelse fra skolenivå, kommunenivå og politisk nivå to ganger per år. Dialogmøtet skal bl.a. omhandle resultater, prosesser og forutsetninger (forventningsbasert ansvarsstyring).

Deltakere var politikere fra hovedutvalg for oppvekst og kultur, ordfører, varaordfører, rektorer, kommunalsjef oppvekst og inkludering, sektorlederne for skole og barnehage, foreldrerepresentanter, representanter fra ungdomsrådet,  organisasjoner og kommunedirektør. 

Sektormål for grunnopplæringen 

Kommunalsjef oppvekst og inkludering, Kenneth Arntzen, innledet og viste til sektormålene i grunnskolen: 

  • Alle har et godt og inkluderende læringsmiljø.
  • Barn og unge som har behov for det, får hjelp tidlig slik at alle får utviklet sitt potensiale.
  • De ansatte i kunnskapssektoren har høy kompetanse.
  • Alle lykkes i opplæringen og utdanningen.


Han viste til at det jobbes godt med oppvekststrategien “En trygg og god oppvekst i Steinkjer”.  Du kan lese mer om oppvekststrategien her.

I tillegg fortalte han om utfordringsbildet - Folkehelseinstituttet/oppvekstprofiler:

  • Barn i familier med vedvarende lav inntekt/mottar sosialhjelp.
  • Barn med barnevernstiltak
  • Trivsel og mobbing i skolen
  • Psykiske plager/symptomer/lidelser
  • Overvekt og fedme, 17 år
  • Læringsresultat, grunnskolepoeng
  • Ungdata; Rusmiddelbruk (alkohol, hasj/marihuana  eller andre narkotiske stoffer.


Prinsipper som grunnlag for prioriteringer for hele oppvekst og inkludering

  • Gode tiltak og tjenester til barn, unge og familier
  • Best mulig ressursutnyttelser og helhetlig planlegging
  • Forebygging og tidlig hjelp
  • Inkludering/integrering i aktivitet og arbeid
  • Folkehelse

Ny opplæringslov

Sektorleder skole, Gisle Almlid-Larsen, orienterte om en del nye punkter, ord og begrep i den nye opplæringsloven og presiserte viktigheten med å jobbe med den hver dag. 

Det står bl.a. i den nye loven at eleven kan bli pålagt å gjøre oppgaver utenom skoletid (lekser), men det må tas hensyn til at eleven har rett til hvile og fritid. Det står også nevnt noe om spesifikke krav til kompetanse, samt at skolen skal ha tilgang til vikarer. 

For å tolke loven rett, er det viktig å sette seg inn i rundskriv og merknader som utdyper det som står der.  De sentrale forskriftene er også detaljerte og omfangsrike. 

Han viste videre til at det jobbes opp mot forskning for å klare å få til best mulig læring og få en god skole. Det må også legges vekt på et godt samarbeid mellom skole og foreldre/foresatte.

Resultat fra nasjonale prøver

De nasjonale prøvene i høst viser at elevene på 8. trinn ligger litt under gjennomsnittet i fagene engelsk, lesing og regning, men det er en liten bedring på 9. og 10. trinn

Det som er mest gledelig er at 5. trinn gjorde det bedre enn landsgjennomsnittet både i lesing og regning, men ligger litt under i engelsk. 

Praktisk undervisning for å lære bedre

Elevrådet ved Kvam skole holdt innlegg om hva de har gjort for at elvene skal bli mer motiverte, og rektor Ann-Kristin Skjeflo Grande supplerte dem og ga de skryt for den jobben de har gjort og planene de har framover. 

De fikk i oppdrag å komme med forslag for hva som kunne gjøres for å bedre motivasjonen blant elevene. Da ordnet de en naturfagdag med mange forskjellige oppgaver som alle elevene skulle delta på. Elevene ble delt inn i grupper på tvers av klassene og det gjorde at de ble bedre kjent og de eldste hjelp de yngste.

De har planer om 3-4  slike dager i året og det er elevrådet alene som har regien og lager innholdet. Elevene ga uttrykk for at det å få til læring via praktiske oppgaver ga dem mer motivasjon og det var bedre enn kun å sitte med skolebøkene. 

Lærerne ser på dette de gjør med overføringsverdien av praktiske oppgaver for læring. 

Digitale flater og lærebøker

Rektor Gerd Thorshaug og Bjørn Ove Elvestad ved Lø skole redegjorde om de forskjellig digitale flatene som finnes og om lærebøkene. 

Det brukes bøker i alle fag og undervisningen suppleres med nettressurser og apper. Læreren opplever at det gir muligheter for variert arbeidsmetoder. Tilgjengeligheten til begge deler gir gode muligheter for tilpasning og støtte til elever som trenger ekstra bistand.  

De mener det er viktig at eleven skal lære å bruke både det digitale og det skrevne ord med tanke på videre skolegang og yrkesliv. De sier også at en både-og-strategi gir resultater på blant annet nasjonale prøver. 

Gruppearbeid og veien videre

Det bla satt at tid til gruppearbeid hvor deltakerne skulle diskutere og komme med innspill til 3 punkter i kommunestyrets kvalitetsmelding skole. Innspillene ble oversendt til sektorlederen som tar dette med seg videre. 

Under oppsummeringen fra kommunalsjefen, sektorlederen, kommunedirektør Bjørn Kalmar Aasland, leder for hovedutvalg oppvekst og kultur Gjertrud Holand og ordfører Gunnar Thorsen kom det fram at disse dialogmøtene er svært viktige og nyttige for alle parter. 

Gjertrud Holand presiserte at det er viktig å lytte til profesjonen og at politikerne må legge til rette slik at lærerne får gjort jobben sin. 

Ordføreren sa også at han har besøkt alle skolene og tok med seg flere på slike besøk. Han har planer om flere slike i året som kommer.