Hvem kan få ledsagerbevis?
Ledsagerordningen er for mennesker med nedsatt funksjonsevne som trenger ledsager for å delta på offentlige kultur- og fritidstilbud og på transportmidler der ordningen aksepteres Beviset lar ledsageren komme med gratis eller til redusert pris, mens innehaveren betaler vanlig pris.
Du kan søke kommunen om å få tildelt ledsagerbevis og du kan selv velge om du vil ha fysisk eller digitalt ledsagerbevis, eller begge deler.
Hvor gjelder ledsagerbeviset?
Ordningen med ledsagerbevis er ikke lovpålagt, men en frivillig ordning som kommunene kan innføre. Ledsagerbeviset gjelder i hele landet der arrangører, transportselskap eller institusjoner som krever inngangspenger har akseptert ordningen.
Du kan lese mer informasjon om ledsagerbevis på helsenorge.no
Slik søker du ledsagerbevis
Du søker om ledsagerbevis ved å fylle ut søknadsskjemaet under.
Søk om ledsagerbevis
Dersom du ikke kan søke via det digitale skjemaet ovenfor, kan du laste ned dette papirskjemaet. (PDF, 56 kB)
Dette må sendes inn per post til kommunen
- Send inn faglig uttalelse fra fagpersonell, som for eksempel fastlege/sykehus, sykepleier/vernepleier eller koordinator.
- Send inn passfoto av den som trenger ledsager. Bildet må være av nyere dato.
Den faglige uttalelsen og passfoto sendes i brev til:
Steinkjer kommune
Forvaltningskontoret
Postboks 2530
7729 Steinkjer
Søknaden vil ikke bli behandlet før det er sendt inn passfoto og faglig uttalelse.
Har du spørsmål, ta kontakt med forvaltningskontoret.
Digitalt ledsagerbevis
Fra 1. juli 2025 tilbyr Steinkjer kommune digitalt ledsagerbevis som du kan laste ned på telefonen. Før du kan ta i bruk dette, må du søke slik som det er skrevet ovenfor og bli registrert av kommunen. Du vil få informasjon i vedtaket.
For å laste det ned på telefonen må du gjøre følgende:
- Last ned appen fra App Store til iPhone-mobil eller
- Last ned appen fra Google Play til Android-mobil
Hvis du allerede har ledsagerbevis, og ønsker det også digitalt, kan du sende e-post til postmottak@steinkjer.kommune.no. Du vil da bli kontaktet av saksbehandler. Ikke oppgi sensitive personopplysninger i e-posten.
Du kan også kontakte oss på telefon, men vi ønsker fortrinnsvis å få henvendelsene på e-post. Disse vil fortløpende bli behandlet.
Forvaltningskontoret
Telefon- og åpningstid: Kl. 10.00-11.30 og 12.00-15.00 alle hverdager
Telefon: 48 99 93 30