Kurs i mestring av depresjon (KID)

Har du en mild eller moderat depresjon? Vil du lære deg å håndtere tunge tider i livet bedre? KID er utarbeidet for voksne som i perioder kjenner seg nedstemt eller deprimert på en slik måte at det går utover funksjonsevne og livskvalitet.

Kurset bygger på kognitiv atferdsterapi. Formålet med kurset er å lære metoder og teknikker som kan benyttes for å forebygge eller mestre nedstemthet og depresjon. Ved å gjenkjenne hvordan egne tolkninger / tanker påvirker både handlinger og følelser, får man muligheten til å øve seg på nye strategier. Erfaringsmessig bidrar slike strategier til bedre mestring og kan potensielt forebygge eller svekke depresjon og stress. Deltaking på et KID-kurs kan dermed være en vei til et sunnere liv.

Hvem er kurset for?

Kurset er åpent for innbyggere i Steinkjer kommune.

Deltagerne må ikke være alt for deprimerte, fordi det kreves konsentrasjon for å kunne følge med på undervisningen.

Det er ikke ønskelig med historikk på tidligere døgnbehandling, samt somatiske sykdommer hvor depresjon fremkommer som sekundær lidelse. Herunder kommer også ME og fatigue.

Varighet/kostnad?

Kurset går over 10 ganger og ledes av spesielt utdannet og godkjent kursleder (KID-kursleder). Kurset er gratis. Kursbok koster kr 500,-

Hvor kan jeg søke?

Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå på KID-kurs. Du må være over 18 år og klar for å gjøre en innsats selv. Kurset er ikke samtaleterapi, men vi tar opp aktuelle problemområder generelt, og den enkelte arbeider videre med egne problemer ved å prøve ut metodene/teknikkene som læres på kurset i egen hverdag. Du må være positivt innstilt på å gjøre hjemmeoppgaver.

Hvis du tenker KID-kurset er aktuelt for deg kan du melde deg på elektronisk.

Trykk her for påmelding

Når går neste kurs?

Neste kurs har oppstart 6. september 2023, og holdes i våre lokaler på rådhuset onsdager 13.00-15.00

Kurset holdes av Siri og Espen