Steinkjer kommune har fått tilskudd til Jobbsjansen del C/Tilskudd til utvikling av kommunale integreringstiltak siden 2017. Ved endt prosjektperiode 2021 gjennomførte vi en brukerundersøkelse. Vi ønsker i 2022 å bygge på tiltakene som deltakerne vurderte som positive. Ved slutten av prosjektperioden 2022 vil vi gjennomføre en ny deltakerundersøkelse for samme målgruppe. Dette vil gi godt sammenligningsgrunnlag. Vi ser også at utprøvingen av videologg som vi startet i 2019 har hatt god effekt på flere områder. I 2021 lagde vi en digital veileder som viser hvordan en kan bruke videologg som metode i opplæringen. I 2022 vil vi fortsette å videreutvikle videologgen, med fokus på dialekt(trøndersk) og ved å lage veiledere for taleopptak. Digital kompetanse er essensielt i arbeidslivet og for å kunne fullføre et videregående løp. Dette ønsker vi å ha stort fokus på ved å internalisere bruk av digitale verktøy for deltakere som har liten erfaring.
Organisering
Steinkjer Voksenopplæring er prosjektansvarlig. Flyktningtjenesten og NAV Inn-Trøndelag er tette samarbeidspartnere. Det er fortsatt behov for å jobbe systematisk og tverrfaglig rundt kvalifisering av deltakere med liten utdanning og Jobbsjansen intro bidrar til å ha søkelys på dette. I 2022 vil vi ha en prosjektleder og to prosjektmedarbeidere og en prosjektsekretær.
Det er etablert en styringsgruppe og prosjektgruppe for å forankre arbeidet hos enhetsledere og samarbeidspartnere og for å bringe flere perspektiv inn i arbeidet. Styringsgruppen består av enhetsleder Voksenopplæring, enhetsleder Flyktningtjenesten, avdelingsleder arbeid og velferd, NAV Inn-Trøndelag og prosjektleder. Prosjektgruppa består av representanter fra NAV, Voksenopplæringa og Flyktningtjenesten. Jobbsjansen har også opprettet et forum for voksne innvandrere mot fagbrev for aktører som jobber med kvalifisering til fagbrev, der fylkeskommunen og kommunen kommer sammen for å diskutere felles utfordringer.
Aktørenes roller og ansvar
Prosjektleder: Søknader, intervju, inntak, kontrakter, samtykkeerklæring, årshjul, økonomi, timelister/lønn, overføringssamtaler, deltakerbevis, sende dokumenter til digital arkivering, innkalling/organisering møter med styringsgruppe og prosjektgruppe, presentasjoner, organisering fellesmøter.
Prosjektmedarbeidere: Veiledning deltakere, oppdatere/føre referat fra veiledningssamtaler, bidra i leksehjelp, norskstøtte, opplegg for fellesmøter, hente inn praksiskontrakter og andre dokumenter og sende dem til prosjektleder.
Prosjektmedarbeider, NAV: Overføringsmøter fra Jobbsjansen til NAV, samarbeid i bruk av VR-teknologi, bidrar på enkelte fellesmøter, for eksempel i arbeid med jobbsøkingsprosess.
Prosjektsekretær: Registrering av deltakere i systemet/tilgang til læringsplattform, arkivering og lønn.
Innhold i kvalifiseringen
- Veiledning av deltakere (individuell/gruppe)
- Leksehjelp
- Norskstøtte
- Styrking i enkelte fag
- Videologg
- Praksis
- Kurs i studieteknikk
- Fellesmøter (eks. tema som deltakerne etterspør)
- Workshop – produksjon av CV og søknad, Jobbsøkerkurs med Karrieresenteret
- «Kvinner-Kan-kurs», Norsk folkehjelp
- Introduksjonskurs, «Veien til førerkort», samarbeid med lokal trafikkskole
Framgangsmåte/gjennomføring
I oppstarten kartlegges deltakeren gjennom en individuell samtale. Gjennom verktøy som «Trappa» og «Livshjulet» settes en framtidig plan for kvalifiseringen, samt at man får frem utfordringer. Ved å ta utgangspunkt i to eller tre utfordringer, setter man opp en plan for tiltak som Jobbsjansen kan bidra med for å styrke deltakerens muligheter for lykkes i kvalifiseringsløpet. Planen er dynamisk og gjennomgås regelmessig i individuelle samtaler gjennom året. Evaluering av mål er viktig underveis i veiledningen. Samarbeid med aktuelle kontaktpunkt er viktig underveis. Dette kan være den lokale videregående skolen, NAV eller praksisplassen. Individuell tilpasning er nøkkelen til suksess!
For mer info ta kontakt med prosjektleder Einar Nilsen