Temaet løftet opp ulike områder knyttet til dette, blant annet samisk språk og kultur og barnehagens arbeid med dette, samt rasisme i barnehagen.
Det ble et kulturelt innslag med joik av Ingrid- Marie Aasve Aune, ansatt i Røysing barnehage.
Interne foredragsholdere
PP-leder Maria Saxhaug informerte om ny veileder - forebygging og oppfølging av bekymringsfullt skolefravær. Barnehagens rolle og oppdagerkompetanse.
Det ble også et innlegg om samisk språk og kultur ved Anna Sparrok, Suaja Mannagierte (samisk barnehage) i Snåsa og Sissel Baardsen fra Snåsa barnehage avd. Breide.
Marco Elsafadi var en av de eksterne foredragsholderne og han brenner for mangfold og inkludering. Han kom til Norge som palestinsk flyktning sammen med familien i 1987.
Engasjementet for barn og unge startet i 1993 og han har jobbet i skolen og har også hatt tett dialog med ansatte i barnehagen da hans barn gikk der. Han er opptatt av kraften som oppstår i relasjonen mellom mennesker - på godt og vondt. Han delte erfaringer som han har opplevd med egne barn da de gikk i barnehagen og sa også at livet handler om samarbeid. Mennesker bygger hverandre opp og bryter hverandre ned daglig. Han stiller følgende spørsmål: Er vi bevisst vårt ansvar i samspill med andre?
Han ga mange eksempler innenfor temaene mangfold og inkludering. Videre påpekte han bl.a. at mangfold handler om personligheten vår og det med å tåle forskjeller og at det er viktig og jobbe med våre holdninger. Folk hemmer og krydrer fellesskapet med den man er. Du kan ikke være helt deg selv hele tiden, for du må alltid tilpasse deg den situasjonen du er i sammen med andre.
Han sier videre at vi kan ikke forandre andre, men vi kan endre vår holdninger til andre.
I forhold til inkludering, sa han bl.a. at det er viktig å trene på sosiale ferdigheter ved å inkludere andre på følgende måter: Bli med, vinke med eller dele.
Therese Marie Ignacio Bjørnaas var også en ekstern foredragsholder og hun er førsteamanuensis i religion, livssyn og etikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole.
Med en PhD i systematisk teologi fra Berkeley, California, forsker hun på rasisme i barnehagen, med særlig fokus på å forebygge rasisme i tidlig barndom.
Gjennom sin halvt filippinske bakgrunn, har Therese et sterkt engasjement for å fremme et inkluderende og mangfoldig barnehagemiljø. Hun er aktiv deltaker i samfunnsdebatten og bidrar jevnlig med kronikker og radiosendinger innen sitt fagfelt. I 2024 ble hun tildelt prisen for «Årets foreleser» av studentene ved høgskolen. Utover akademia har Therese en lang erfaring innen boksing, både som utøver og trener i Norge og USA, med et spesielt engasjement for kvinneboksing og flerkulturelt mangfold innen idretten.
Arrangør av planleggingsdagen
Det er Rekom kompetansenettverket for Innherredsregionen som arrangerer planleggingsdagen. Rekom (Regional ordning for kompetanseutvikling) er en tilskuddsordning som skal legge til rette for barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap med UH sektoren. Innherredsregionen i Rekom sammenheng består av barnehagene i Steinkjer, Inderøy og Snåsa kommune og DMMH (Dronning Mauds Minne Høgskole) som er en likeverdig partner inn i nettverket.
Fullsatt sal