VelferdsteknologiBegrepet velferdsteknologi omfatter en rekke tekniske installasjoner og løsninger som bidrar til en tryggere og bedre helsetjeneste.Målet med å ta i bruk velferdsteknologiMålet er at du skal klare deg bedre selv - der du er og kommunen satser nå offensivt på velferdsteknologi. Det er det flere gode grunner til. Vi ønsker at våre tjenester skal bidra til en tryggere hverdag for deg og dine pårørende, at du skal få større frihet og at verdigheten din ivaretas best mulig.Større press på de ressursene vi har, medfører også at vi må finne mer effektive måter å løse oppgavene våre på i fremtiden. Vi har allerede tatt i bruk en rekke løsninger - og nå intensiveres jobben med å spre disse til enda flere.I listen under kan du se hvilke velferdsteknologiske løsninger Steinkjer kommune tilbyr i dag. Medisindispenser Vi kan tilby elektronisk medisindispenser som varsler via lyd og lys på forhåndsinnstilte tidspunkter når du skal ta medisinen din. Dette bidrar til korrekt medisinering – til riktig tid. Dispenseren registrerer om du faktisk tar medisinen ut av maskinen når du skal, og varsler til helsepersonell dersom du ikke gjør det, slik at de kan undersøke hvorfor du ikke har tatt medisinen din.Hvem kan få elektronisk medisindispenser? Dersom du trenger hjelp til å ivareta medisinering, kan du søke om elektronisk medisindispenser.Hvordan går jeg frem? Ta kontakt med forvaltningskontoret. Før elektronisk medisindispenser kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om dette er den best egnede løsningen for deg. Deretter må du skrive under på et samtykkeskjema som gir oss lov til å ta i bruk teknologien.Hvilken dispenser får jeg? I Steinkjer kommune bruker vi Karie medisindispenser fra Dignio.Mer informasjon om Karie medisindispenser. Digitalt tilsyn Nattugla gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller, eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid.Selve enheten er en sensor som monteres på veggen. Den settes deretter opp med de funksjoner som ønskes tatt i bruk, i tråd med dine behov. Tilsynet er anonymt og utføres aldri utover avtalte tidspunkt, med mindre en alarm utløses. Da vil tjenesten få et bilde av situasjonen på mobiltelefonen, og kan da utføre digitalt tilsyn for å vurdere situasjonen nærmere før en eventuell utrykning.FormålMålet med Nattugla er å skape en tryggere og enklere hverdag for deg, dine pårørende og helsepersonell ved å:gi trygghet hele døgnetvarsle automatisk ved behov for hjelpbedre søvnkvaliteten din, da tilsyn blir mindre inngripende og mer skånsommevirke fallforebyggendeanonymisere bilder – og dermed ivareta personvernet dittgi trygghet til å kunne bo i egen bolig lengst muligHvem kan få Nattugla ?Dersom du har av ulike årsaker har behov for tilsyn og/eller har fallfare, kan du søke om Nattugla .Hvordan går jeg frem?Ta kontakt med forvaltningskontoret. Før Nattugla kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om digitale tilsyn/fallalarm er den best egnede løsningen for deg. Deretter må du skrive under på et samtykkeskjema som gir oss lov til å ta i bruk teknologien. Lokaliseringstjeneste - Safemate (GPS) Safemate er en liten, mobil trygghetsalarm som viser posisjonen din på et kart ved hjelp av GPS. Når du trykker på alarmknappen vil dine pårørende bli oppringt, og du kan da føre en samtale gjennom Safemate-enheten. Slik kan du enkelt varsle dersom du har behov for hjelp. Dine pårørende kan da se hvor du befinner deg på en PC-skjerm, nettbrett eller smarttelefon. Man kan også definere et geografisk område som du kan bevege deg innenfor, og hvis du forlater dette området vil alarmen utløses automatisk (geofence). Hvem kan få Safemate? Er du aktiv og liker og gå turer ute, men har en demenssykdom eller annen type kognitiv svikt, kan du søke om Safemate. Enheten lånes ut fra Steinkjer kommune, uten kostnad for deg. Hvordan går jeg frem? Ta kontakt med forvaltningskontoret. Før Safemate kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om lokaliseringsteknologi er den best egnede løsningen for deg. Hvis det er det, må du skrive under på et samtykke som gir oss lov til å ta i bruk teknologien. Les mer om hva Safemate er på deres nettside. Trygghetsalarm Trygghetsalarm er et hjelpetiltak til personer som kan ha behov for å tilkalle akutthjelp. Det kan være eldre, funksjonshemmede eller andre med risiko for å havne i nødsituasjoner. Selve enheten er en liten radiosender med alarmknapp, som du kan bære rundt nakken eller håndleddet. Se mer informasjon om trygghetsalarm. Har du mottatt velferdsteknologi? Har du velferdsteknologi og har spørsmål eller utfordringer tilknyttet teknologien kan du ta kontakt på telefon 48 99 16 75. ForvaltningskontoretTelefon- og åpningstid: Kl. 10.00-11.30 og 12.00-15.00 alle hverdagerTelefon: 48 99 93 30 Sist endret 18.02.2025 12:54