Elevene ble fanget av oppgaven, gjennomfør en tegning ved å «programmere» figuren til å gå fremover, bakover, snu seg. Utfordringer fans det i massevis, få noe til å gjenta seg 90 ganger? Tegne en sirkel ved å flytte ett steg, og snu en grad?

Vet ikke hva en grad er? Pytt, prøve, se resultatet, juster og prøv igjen. Straks grunnforståelsen var på plass ble konsentrasjonen stor.
 

Kodetimen1.jpg

 

Nettsiden vi brukte, bruker Scratch, et visuelt programmeringsspråk. Dra og slipp er alt du trenger å beherske for å programmere figuren.

Kodetimen er et initiativ fra Lær Kidsa Koding, og startet i 2013. Det er blitt laget undervisningsopplegg som det skal være minimalt forarbeid med. Man kan starte kodetimen på kort tid, og ha kjempefornøyde elever.

 

Hvorfor skal barna lære om programmering?

«- For å sikre at ungene våre blir i stand til å mestre en verden som blir mer og mer digitalisert – og unngå at de blir rene forbrukere.»

Alle vil bruke en datamaskin av noe slag i sin fremtidige jobb. Å forstå noe utover rent forbruk av digitalt innhold, programvare og media er nødvendig for å skille seg ut senere.

Opplæring i programmering lærer barn systematisk problemløsning, og gir dem nye muligheter til kreativ tenking. Dataprogrammer og enkle algoritmer er også særlig hjelpsomt i matematikk.

Kodetimen2.jpg
Moro på kodetimen.