Eva Holm Foosnæs er tildelt kommunens kulturpris og Espen Volden er tildelt idrettsstipendet for 2022

Prisen og stipendet blir delt ut under kommunestyremøtet onsdag 14.desember.

Kulturprisen for 2022 er tildelt Eva Holm Foosnæs

Hovedutvalget for oppvekst og kultur i Steinkjer kommune har i dag tildelt kulturprisen for 2022 til Eva Holm Foosnæs.

Eva regnes som en av landets aller beste komponister i sin genre, og har en faglig standard som vekker oppsikt både nasjonalt og internasjonalt. Steinkjer kommune ønsker med dette å anerkjenne Eva og hennes arbeid som komponist, dirigent og utøver.

Fakta

Eva Holm Foosnæs er oppvokst på Steinkjer i Trøndelag og har siden 2009 hatt utallige oppdrag og engasjementer som dirigent, repetitør, akkompagnatør og pianist. Fra 2018 har hun også vært frilans komponist på fulltid. Hun har sin nå sin base i Trondheim.

Hennes komposisjonsarbeid dreier seg hovedsakelig rundt vokalmusikk, musikkteater og opera, men også større instrumentale orkesterverk. Foosnæs har formell utdanning som komponist gjennom Norges Teknisk Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), Conservatorio di Musica di Perugia og Robert Schumann Hochschule für Musik.

Av stipend hun har mottatt er det verdt å nevne RWE Dea / Norges Forskningsråd, Nord-Trøndelag Kunststipend, Trøndelag Fylkeskommune, Tono og vunnet ASAWCA Allmänna Sången & Anders Wall International Composition Award 2019 og Ortus 4th New Music Competition 2020 (Manhattan New York).

Bestillingsverk

Alpaca Ensemble
Hindremselva
Minnet
Askeskogen
(vl, vlc, pno)
Txt: Margrete Aas

Nordic Organ Duo
Organduo
First performance Febuary 2021.

Det norske Damekor
SSAA txt Marie Takvam. First performance autumn 2020.

Oslo Filharmoniske Orkester og Kor
First performance
January 2022.

Nidaros Domkor
SATB- txt : Sindre Skeie
First performance autumn 2021

RUFFEN
Childrens opera- TBA
First performance June 2021

Prisen som deles ut i kommunestyremøtet onsdag 14.desember består av et diplom, en skulptur utført av kunstneren Nils Aas og et pengebeløp.

Idrettsstipendet for 2022 er tildelt Espen Volden

Om Espen Volden

Alder: 16 år
Klubb: Beitstad turn
Landslagsutøver turn
Meritter:

• Bronsemedalje EM Teamgym 2022
  • 4 ganger norgesmester
  • 5 ganger sølvmedaljevinner i NM
  • 1 bronsemedalje i NM

Espen ble sammen med sin søster tildelt Reidar Rostads minnepokal i regi av Beitstad IL for 2021, og da for sin innsats i turn.

Espen har fortsatt veldig lyst til å satse på turn, og målet vil være å konkurrere helt opp på et internasjonalt nivå også som senior. Etter å ha deltatt i EM faller alle utøvere tilbake på bruttotropp og videre uttak til nettotropp gjøres fortløpende. Det vil si at Espen må satse for fullt for å kunne prestere godt nok til videre kvalifiseringer. Treninger, samlinger og konkurranser er viktig for å kunne videreutvikle meg sier Espen, og dette koster ganske mye penger. Det blir mange reiser i løpet av et år. Stipendet vil bidra til gjennomføring av flere trenings- og konkurranserelaterte aktiviteter slik at Espen skal kunne nå sine sportslige mål.

Om stipendet heter det blant annet følgende

Idrettsstipendet skal være en anerkjennelse til yngre idrettsutøvere. Stipendet skal stimulere utøveren til videre satsing samt personlig utvikling i sin idrett. Stipendet blir gitt til ungdommer som har vist gode prestasjoner, og som synes å ha gode utviklingsmuligheter. Stipendet skal dekke alle typer idrettsgrener.

Prisen består av et diplom og et pengebeløp. Prisen deles ut i kommunestyremøte onsdag 14.desember.